Effe shoppen!! - Reisverslag uit Tokio, Japan van Heleen Palmen - WaarBenJij.nu Effe shoppen!! - Reisverslag uit Tokio, Japan van Heleen Palmen - WaarBenJij.nu

Effe shoppen!!

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

16 Mei 2006 | Japan, Tokio

Zo, dat waren me wel weer twee zeer enerverende weekjes zeg! Vandaar dat het ook even een tijdje geduurd heeft voordat ik een nieuw blogje had geschreven.

Ten eerste: op dit moment woon ik in de hipste wijk van Tokyo, Harajuku/Shibuya. Slechts voor 10 dagen, maar toch! Een collega van de Ambassade had me gevraagd op hun huis te passen nu ze allebei in Nederland zitten en daar heb ik natuurlijk geen nee op gezegd! Het huis ligt niet alleen in de hipste wijk, het is ook nog eens een hip huis: groot, mooi ingericht en gewoon super-relaxed!! Dus ik zit nu heerlijk aan een groot bureau een lekker kopje rooibos-thee te drinken! Hihi. De afgelopen twee dagen heb ik heerlijk tv gekeken op een echte luie bank en de Japanse top40 geluisterd, zeker de moeite waard! Dusss, ik ga zeker wat meenemen uit Tokyo!!

Wat heb ik verder allemaal gedaan de afgelopen twee weken? Veel te veel! De eerste week van mei was hier natuurlijk Golden Week, oftewel woensdag, donderdag en vrijdag allemaal feestdagen en was de half Tokyo de stad uit om de familie te bezoeken. Maar natuurlijk wist ik de (over)drukke plekjes gemakkelijk te vinden. Op woensdag naar Tokyo Dome geweest, HET stadion van Tokyo en de Korakuen die daarnaast ligt met een eeuwenoude treur-kersenboom. Op donderdag na het station gemist te hebben omdat ik in slaap gedommeld was (ojeee, de Japanners zijn aanstekelijk...) bij een ander station uitgestapt op zoek naar schrijn waar een azalea-festival zou moeten zijn. Oftewel: een echt Japans festival met allemaal kleine kraampjes waar je eten kan kopen en spulletjes kan kopen en spelletjes kan doen, en daarnaast nog een heeele heuvel vol bloeiende azalea's. Niet alleen in het roze en paars, maar ook in het wit, geel en donkerrood, echt heel mooi! De rest van het weekend moest ik helaas een paper schrijven voor een van mn vakken in Leiden, dus verder niet zoveel gedaan. Wat ik nu alweer helemaal vergeet, is dat op dinsdagavond Bram (de Roos) jarig was en met ons vierde, lachen! En de dag erna was Rachelle jarig, die een leuke mix had gemaakt van Nederlanders en Japanners en wat echt ontzettend gezellig was, met karaoke als zeer goede afsluiting van die avond. Op vrijdagavond ook nog lekker geBBQ'd, daar hoor je mij zeker ook niet klagen. Dat was overigens in het huis waar ik nu zit, hehe.

Na drie dagen ploegen een flinke paper er uitgeperst en was ik klaar om me (natuurlijk) flink te verslapen... Gelukkig vonden ze het allemaal niet zo erg op de Ambassade en was ik het middelpunt van de meeste grappen, ha ha ha. Maar Het Seminar stond voor de deur en zoals altijd was dat nog even flink ploeteren om de laatste puntjes op de i te zetten. Altijd leuk als dan de dag voor zoiets het email-verkeer van de Ambassade platligt... Het seminar op donderdag was ontzettend goed verlopen, de professor uit Nederland bleek een heel aardige man te zijn die in de auto gezellig kletste over Japan en China en Zuid-Korea waar hij allemaal aardig wat werkervaring had opgedaan. Na het seminar was er een receptie waar ik met nog wat studenten van Rikkyo University heb staan praten, erg leuk. Het is echt een erg gezellige universiteit en de dining hall ziet eruit als een iets kleinere versie van die van de Harry Potter films, echt waar! Vrijdagmiddag nog een lezing van dezelfde professor en ik kon me een zeer goed seminar rijker rekenen. Dat betekende een goed begin van het weekend!

Helaas was het weer het niet met me eens en op zaterdag was het koud, echt koud en het regende de hele dag, bah! Ik was met Arjen naar Odaiba gegaan en we hebben daar het museum van de wetenschap en technische ontwikkeling bekeken: 5 (of was het 6?) verdiepingen over allerlei spannende dingen zoals ruimtevaart, klimaat, auto op batterijen die 300 km/h kan, ronddraaiende aardbol die je liggend moet bekijken, diepzeeduikboot die tot 6500 meter kan duiken (de enige in de wereld) en zelfs natuurlijk afbreekbaar plastic. Ongeveer alles was er wel te vinden. Natuurlijk was dit niet genoeg voor een dagje, dus zijn we ook nog naar het maritiem museum geweest waar je echt alles, maar dan ook echt alles kon vinden over boten. Dus daar hebben we ons zeker ook vermaakt. Ik wat meer dan Arjen aangezien die in een tweede boot niet meer rechtop kon staan. Tja, moet ie maar niet zo Hollands lang zijn, hehehe.

Op zondag heb ik geprobeerd om vanalles te gaan doen, maar het draaide erop uit dat ik gewoon heeeel lang uitgeslapen heb, lekker rustig heb aangekleed, een stukje rondgelopen op Omotesando, waar je ALLE grote merken vindt (oa. Dior, Louis Vuitton, Hanae Mori, Burberry Armani, Marina Rinaldi, Jaeger etc etc) Als je nog geld teveel hebt, het kost je hier echt geen moeite om het uit te geven: een horloge voor slechts 100 man yen, oftewel 10.000(en) euro's, niet normaal. Maar natuurlijk helemaal niet erg om rond te kijken! Gisteren wilde ik de 4 verdiepingen tellende 100 yen shop in de buurt van Harajuku Station bekijken en eindigde in De Shopping Straat van Harajuku, Takeshita Dori. Daar vindt je de meest bizarre, allerlei tweedehands, van gothic tot sweet tot Amerikaanse kleding in alle soorten en maten. Helaas was het tegen sluitingstijd en vandaag was ik in Shinjuku rondkijken en mijn huur betalen dus vooralsnog niet meer tijd gehad in deze buurt. Echt ongelofelijk hier! Een geweldige combinatie van de duurste topmerken met de Japanse extreme streetwear...

Op zondagavond ben ik gaan eten in Shinjuku op de 53e verdieping met een geweldig uitzicht over Kabuki-cho (hoezo wordt Japan pas 's avonds wakker..?) met Yamamoto, Doi en Iki die de groep Japanners hebben begeleid die in september bij ons in Leiden op bezoek waren. Nou was een keer ontmoeten natuurlijk niet genoeg, dus ga ik waarschijnlijk in juni met dhr Iki mee naar Shizuoka om rijst te planten en moet ik samen met hem nog eens langskomen op de nieuwe campus van hun universiteit (Daito Bunka) om iedereen nog een keer te ontmoeten en vrees ik dat ik een van de ere-gasten zal zijn en dus een praatje zal moeten houden (10 a 15 min in het Japans), oftewel, ik moet even hard gaan trekken aan mijn Japans! Gelukkig heb ik elke week les en mag ik regelmatig opbellen naar Japanse restaurants en journalisten en tolken die het liefst in het Japans communiceren. Ach ja, en ik zit natuurlijk in Japan!!! :D

Volgens mij heb ik de afgelopen tijd wel een beetje besproken. Voor meer info: ik ben altijd be-mailbaar! Helaas is de telefoon vandaag niet gelukt (loop ik notabene in Kabuki-cho, gniffel, moeten ze een bewijs hebben van waar ik woon, hmm, tja, dat had ik natuurlijk NIET bij me; ik ben dus nog altijd mobiele telefoonloos, wel zo rustig overigens) dus mailen blijft de beste optie! En ik zit toch de hele dag achter mijn computer... vraag maar aan mijn ogen!

Ojaaa, ben ik nog helemaal vergeten te melden: ik ben gisteren bij een vergadering aanwezig geweest tussen mensen van de Ambassade en mensen van Philips in Japan. Ik moet zeggen: waaauw, dat was nog eens interessant! Duidelijk verschil tussen aanpak Japanners (sodeju was vaag en drijven altijd af) en Nederlanders, maar ook duidelijk hoe Japanners elkaar onder druk zetten. Het was een machtig schouwspel, terwijl er eigenlijk alleen gesproken werd over ideeen en ze wilden alleen elkaar helpen, dus hoe zou het zijn als er echt conflict zou zijn? Misschien kom ik het nog tegen in de komende twee maanden! Maar het was leuk om te zien hoe zoiets, waar je tijdens je hele studie al over hoort, nou in realiteit uitwerkt, ditmaal met een positief verloop en uitkomst overigens. Leuk, lachen en zeer interessant om bij te zijn! En daarna door een eindeloos groot restaurant/winkel/hotel/zakengebouwcomplex gelopen dat uit, nou, wel 6 hoge toren bestond. Dat is nou echt Japan! Echt machtig gevoel om daar rond te lopen.

Goed, ik ga maar eens op tijd naar bed. Men heeft bedacht dat ik moet helpen bij het bezoek van minister Hoogervorst in juni, en natuurlijk staat nu alweer het programma op zijn kop, dus dat wordt nog flink aanpoten de komende tijd! Dussss, in mijn nieuwe bedje lekker slapen... Yoehoe!!

  • 16 Mei 2006 - 22:44

    Ciel:

    met 4e jaars-vindi stem (moehahaah) zegt: leen,w at een verhalen! Het is doneker hier en moet elk woord drie ker spellen, mar ik ben zo trots op je, ik kan het niet uitleggen. Morgen moet ik als wc-juf in het oranje (uiteraaard) zernike en de ACLO gaan vertellen dat ze echt SOG moeten STEMMEN. DUs, eetrste even mijn roes uitslapen! XXXXXX CIEL

  • 17 Mei 2006 - 20:26

    Do:

    Woehoe, klinkt goooeeed en spannend. Cool, Hoogervorst op visite... Maareh, ben je nou in die achtbaan geweest bij de TOkyo-Dome of niet? En wel naar Odaiba, maar niet naar Tsukiji vismarkt neem ik aan!?!?!? Wel doen hoor!!! Dan maar keertje echt vroeg opstaan.

    Oh ja, en in ROppongi straks voetbal kijken. Liefst rond middernacht, dat je 's ochtends om half 6 al op de ambassade bent ofzo :)

    Liefs uit LEiden!!!!

  • 25 Mei 2006 - 18:31

    Jack Van Der Meer:

    Hallo Heleen namens mij en Hannie leuk even mee te mogen lezen over jou belevenissen Wij beiden hopen dat je nog een leerzame en leuke tijd zal hebben in dat verre Japan.

    Groetjes Jack en Hannie

    p.s. Ik lees nergens meer hoe het met je trombone spel gaat hopenlijk blijf je daar ook nog een beetje verliefd op.

  • 30 Mei 2006 - 20:46

    Jennifer:

    Heleeeen waar blijven de berichten!?? Je gaat me toch niet vertellen dat je niks mee maakt? ;)

  • 01 Juni 2006 - 11:31

    Kaartje:

    Klinkt allemaal super!!! Heb je eigenlijk al je eigen meishi? Kun je mooi netwerken! Over 10 jaar: "Heleen Palmen CEO Philips Japan" hahaha ;-)Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt...maar je komt toch wel terug hè? We missen je hier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Heleen

Tot mijn grote vreugde ben ik uitgekozen om 3 maanden stage te komen te lopen op de Nederlandse Ambassade in Tokyo! Na 3 jaar niet meer in Japan te zijn geweest, zal ik eens bekijken hoe het er in het ambassade-wereldje aan toe gaat, ik ben benieuwd! Het is een drukke tijd op de ambassade dus ik zal me zeker niet vervelen!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 23914

Voorgaande reizen:

16 April 2006 - 14 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: