Halverwege - Reisverslag uit Tokio, Japan van Heleen Palmen - WaarBenJij.nu Halverwege - Reisverslag uit Tokio, Japan van Heleen Palmen - WaarBenJij.nu

Halverwege

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

06 Juni 2006 | Japan, Tokio

Het is bijna niet te geloven zo snel dat de tijd hier gewoon voorbij vliegt. De ene dag is amper begonnen of het is alweer avond en zit ik weer eindeloos te kletsen met mijn Koreaanse huisgenoot die helaas bijna weggaat. Hoogste tijd dus voor een update, nu ik alweer lang en breed uit Omotesando weer in mijn eigen kamertje zit en tot over mijn nek in het werk op de Ambassade! Het is dan ook niet moeilijk te bedenken wat me de afgelopen paar weken bezig heeft gehouden: het werkbezoek van Minister Hoogervorst aan Tokyo.

Maar gelukkig is er altijd wel wat leuks te beleven hier in Tokyo, is het niet een middagje Harajuku (rockende bandjes op straat en meisjes in uitzinnige kleren) en 100-yen shop (van 4 verdiepingen!), dan is het wel het Metropolitan Government Building (mega-uitzicht over Tokyo), Kabukicho (DE uitgaanswijk van Tokyo, waar alles dat 'niet bestaat' in Japan plaatsvindt) en nog wat leuke festivalletjes. Of gewoon dat mede-student Agnoek even vanuit Kyoto op bezoek komt en ik nu nog schor ben van het vele kletsen... En arm van het vele Arita-yaki aardewerk shoppen (duidelijke geval dat ik 'opgevoed' ben in Kyushu - waar Arita ligt - zou ik wel willen zeggen: dat aardewerk is geweldig)

Ow, nog even over Kabuki-cho: nadat ik de eerste keer daar 's avonds toch wel graag weer weg wilde nadat de straten meer verlaten werden en bijna geen enkele buitenlander meer te vinden was en ik mij niet echt op mijn gemak ging voelen in dit veilige land, was het de tweede keer overdag minstens zo spannend en interessant toen de hosts (jongens met fluffy haar (heh) die in pak zichzelf aan de vrouw proberen te brengen, letterlijk) aan het werk gingen voor onze neus. Voordeel: buitenlanders worden hier vooral wel buiten gelaten, aldus een van de regels van de Japanse onderwereld.

Verder heb ik laatst de Yasukuni-schrijn in de regen gezien, inclusief het museum. Voor meer informatie: gaat allen naar de lezing van de heer Kazuhiko Togo of google hem op internet, dan is iedereen weer op de hoogte! Helaas een regenachtige dag dus, maar gelukkig hebben ze ervoor gezorgd dat de dagen erna stralend waren en ik lekker in het zonnetje van mijn lunches heb kunnen genieten!

Overigens is Minister Zalm laatst langsgeweest en heeft een van Japanologen van de ambassade het voor elkaar gekregen hem een Pachinko-hal binnen te krijgen, erg grappig. Kijken of er nog wat leuks te doen is met Minister Hoogervorst... Iemand nog ideeen? En na Zalm was het tijd voor een lezing over Japanse ontwikkelingshulp aan Afrika, interessant onderwerp waar ik hopelijk deze week nog meer van hoor aangezien het Botswana-week is en de President van Botswana ook nog even een woordje zal gaan doen. Nu maar hopen dat Hoogervorst ons niet te bezig houdt.

Ik moet maar eens op tijd naar bed, nog twee zware dagen te gaan, dan een afscheidsborrel (alvast) voor alle medewerkers van de Ambassade die weggaan in de zomer en op zondag komt de minister al! Dus nog even aanpoten om dit bezoek een succes te laten worden, maar dat komt wel goed. Op naar het WK - met alle Nederlanders uit de regio rondom Tokyo naar een bar inclusief de ministeriele delegatie, maar eerst de Ambassade versieren met opblaasbare knal-oranje Hup Holland Hup-letters!

  • 06 Juni 2006 - 16:17

    Ciel:

    Oye! Que no comprendo nada de tu palabras en Japonés, pensaba que te disfrute con algunas palabras en español. Aqui todo bien, mañana tengo un examén de economicas internationales, no me gusto mucho. Pero, tengo que pasarlo antes de irme a Amsterdam y comenzar el internship. Pues, hablamos pronto, y que te vaya bien! Mil petons!

  • 07 Juni 2006 - 21:32

    Silvie:

    Leentje! Je hebt vast geen tijd om jezelf te vervelen he? Ik ben weer lekker terug in nederland! Hoewel... nu heel eventjes in Schotland, had vandaag mijn solicitatie gesprek, eventjes duimen dus. Maar het is lekker om weer in de bewoonde wereld der frikandellen, bitterballen en kaas terug te zijn, al is het wel koud!! Zijn ze het trouwens niet mee eens, want heb al hopen korte broeken gezien, tss, raar volkje die nederlanders.
    Veel plezier daar nog en we spreken snel af toch?
    Veel liefs!
    Silvie

  • 11 Juni 2006 - 15:35

    Agnoek:

    He die Heleen,

    Bedankt voor de gastvrijheid en de gezellige tijd. Hoe staat het met je schorre keel nu Nederland gewonnen heeft?

    Agnoek

  • 22 Juni 2006 - 15:34

    GELLIE!!:

    ok, voor deze keer een bericht onder deze naam.. omdat ik je blog was vergeten.. soo enjoy it :p
    nou, dan ga k nu weer verder met je kletsen via msn hahahahahah bai bai

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Heleen

Tot mijn grote vreugde ben ik uitgekozen om 3 maanden stage te komen te lopen op de Nederlandse Ambassade in Tokyo! Na 3 jaar niet meer in Japan te zijn geweest, zal ik eens bekijken hoe het er in het ambassade-wereldje aan toe gaat, ik ben benieuwd! Het is een drukke tijd op de ambassade dus ik zal me zeker niet vervelen!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 23915

Voorgaande reizen:

16 April 2006 - 14 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: